logo

2012
Magyar Kézműves Remek
Ness Boat - vitorlás kishajó

pic

Miért fa?

Miért is vegyünk fahajót? Miért nem rendezzük be nappalinkat üvegszálas poliészter bútorokkal, miért teszünk a padlóra parkettát, hajópadlót? Ugyancsak jogos kérdések.
A válasz egyszerű, mert szeretjük a fát. Valahogy jól érezzük magunkat olyan környezetben, ahol fával vagyunk körülvéve. Vannak praktikus indokok is amelyek a fa mellett szólnak a műanyag ellenében, de az embert szabadidős tevékenységében- és ilyen a hajózás is- ritkán vezetik ésszerű megfontolások. A logikus érvek arra valók, hogy megmagyarázzuk magunknak, miért döntünk amellett, ami megtetszett nekünk.

Azért álljon itt néhány érv , ami a fahajó választását technikai szempontból is indokolja:
-a fa ( rétegelt lemez)-epoxi hajó élettartama megfelelő gondozás mellett hosszabb a poliészterénél
- adott hajót tekintve, a rétegelt lemez, vagy csíkpalánkos szerkezet könnyebb és általában merevebb, mint ugyanaz poliészterből

Továbbá egy indok, amely nem tisztán technikai jellegű, de megfontolandó. A fa megújuló nyersanyag, ökológiai szempontból a tiszta műanyag elé helyezendő. A készítés során ugyan használunk veszélyes anyagokat, pl epoxit, de a hajó hosszabb élettartama miatt ez vállalható.

Mire szeretnénk használni?

Természetesen hajózásra. És ezen belül? Az általam favorizált hagyományos vitorlások előnye, hogy sokoldalúak. Ha éppen nincs szél, vagy csak horgászni szeretnénk,vagy egyszerűen naplementét nézni, nem szereljük föl a hajót, hanem fogjuk az evezőket, és szépen kievezünk a vízre. Ha vitorláztunk, és beállt a teljes szélcsend, akkor leszerelünk, és a bánatosan csüngő vitorlák alatt száradó kollegák irigy tekintetétől követve szépen elevezünk. Ezeket a kis hajókat általában úgy tervezik, hogy alkalmasak legyenek a könnyű, sportos evezésre. Természetesen mindennek ára van, tehát vitorlázva nem várhatjuk tőlük egy Laser, Finn, stb teljesítményét. Ugyanakkor túravitorlázásra sokkal jobban megfelelnek mint az előbb említettek, sőt egyik–másik típus meglepően fürge. Vitorlázatuk általában egyszerű, könnyen kezelhető, szárazabban vitorláznak mint a sportosabb társaik. Ha azt tekintjük, hogy a szabadidős hajózásban végső soron a vízen tölthető órák száma a legfontosabb, akkor azt hiszem, egy ilyen jellegű csónak lényegesen jobban kihasználható, mint egy versenyvitorlás. Még egy hátrány, de ez inkább csak a hazai vizekre vonatkozik, hogy nemigen rendeznek olyan nyílt versenyeket, ahol ezekkel az osztályba nem sorolt hajókkal indulni lehetne.

Mekkora legyen?

Fartükrös típusok:

2,50- 3,10 m két gyerek, vagy egy felnőtt kényelmesen vitorlázik, két felnőtt szűkösebben vitorlázik, három felnőtt kényelmesen evez. Saját tömeg 35-45 kg, jól hordozható tetőcsomagtartón. Szolgálhat nagyobb hajók dinghy-jeként, vagy tekinthetjük zsebcirkálónak, amit könnyedén magunkkal vihetünk bárhova. ( Auk, Sea-Hen, Puffin )

3,50 és 5, 08 m közt hét típust kínál Iain Oughtred. Ezek már utánfutót igényelnek a szállításhoz, tömegük 65-135 kg közt mozog, 3-6 személyt szállítanak.

Double enders ( orr-fartőkés ) :

Kétségkívül a legérdekesebb hajók, a norvég Faeringek, és a shetlandi halászbárkák ihlették a tervezőt. Gyönyörű vonalú, nagyon tengerálló hajók. Kényelmesen, szárazon és jó teljesítménnyel vitorláznak. 4,53 és 5,95m közt több típusból is válogathatunk.

Élettartam, tárolás, gondozás

A modern fahajók élettartama minimális gondozás mellett is legalább 30 év, gondos ápolás mellett egy életen át tartanak. Sokan ódzkodnak a fahajóktól, azzal az indoklással, hogy „állandóan gondozni- javítgatni kell” . Ez ma már így nem igaz, köszönhetően a modern építési technológiáknak és a felületkezelő anyagoknak. Az általam épített hajók felületkezelése epoxibevonatból, és azon 1 v.2 komponensű PU lakkból áll. A kettő együtt nagyon tartós és strapabíró felületet ad. Természetesen emellett gondozni is kell a hajót, ami főleg abban áll, hogy a keletkezett sérüléseket ( amelyek a faanyagig hatolnak) azonnal ki kell javítani, hogy a víz ne károsíthassa a fát. Használattól, tárolástól függően sok év eltelhet, amíg egy teljes újralakkozás szükségessé válhat. Ezeket a hajókat célszerű a szárazon, leponyvázva tárolni, ugyanis a színtelen lakkok legnagyobb ellensége az UV sugárzás.

Ár

A hajók ára nagymértékben függ a felhasznált anyagoktól, a kiviteltől, fölszereltségtől. Az ún. finish, vagyis a hajó végső megjelenése is befolyásolja az árat. Ugyanazt a hajót el lehet készíteni úgy mint egy halászcsónakot, egyszerűen festve, de kaphat tükörfényesre polírozott 8-10 réteg lakkot is. Mivel a hajót elsősorban használni akarjuk - miközben kopik- legcélravezetőbb a középút, ahol szép a hajó, de nem kell félve beleülni, nehogy megkarcolódjon. Mivel az ár nagyobb részét a munkaórák teszik ki, az anyagon nem érdemes spórólni, hosszú távon megbosszulja magát. Tény, hogy egy fahajó beszerzési ára általában magasabb, mint egy ugyanolyan kategóriájú műanyag hajóé, de ez a hosszabb élettartamban és az értékállóságban megtérül. Emellett egy személyre szabott kézműipari terméket kap a vevő, amelyet egy életen át lehet szeretni.

Iain Oughtred

Iain Oughtred ausztrál származású, Skóciában élő hajótervező. Sok más tervező kínálatát átböngészve úgy éreztem, ő az én emberem. Ezt sokan gondolják így a világon, mivel az amatőr és profi hajóépítők valóságos sztárként ünneplik. Okkal. Terveit klasszikus hajók ihletik, de nem másolatokat készít, hanem újragondolja azokat. Rendkívüli alapossággal készíti a terveket, nála a funkcionalítás és az esztétikum egyenértékűek, egyik sem kerül túlsúlyba a másik rovására. Egykori profi versenyzőként tudja, hogy mitől megy a hajó, és vitorlásait úgy tervezi, hogy a vitorlázás igazi élményt nyújtson. Hajói méretükhöz képest könnyűek, szilárdak és tengerállóak. Ha tehát valaki az adriai nyaralásra magával vinné házi kedvencét, semmi akadálya, nem fog megijedni a sós víztől.
Palettáján kenu, dory, skiff, dinghy, faering, shetlandi típusú double ender és kajütös cirkáló található. Összesen mintegy 40 típust kínál jelenleg, ebből mindenki találhat igényeinek megfelelőt.